Plannetje
met het volledige traject van de stoet en parkeerinformatie voor
bezoekers en groepen.
(klik miniatuur aan voor vergroting, gebruik nadien
'vorige' van je browser om naar deze pagina terug te keren)
Thema en opdeling van de stoet:
De stoet heeft als thema «Van het heden naar het verleden» en zal ongeveer als volgt worden opgedeeld:
OPENING:
Politie, Koninklijke Harmonie De
Eendracht.
Omdat het feest is in de 'stad' zal deze optocht van het jaar 2004 geopend worden met muziek, een
plaatselijke muziekvereniging in hedendaagse kledij brengt ons in de stemming. HERAUTEN EN LANDSHEREN:
Stoeterij Ter Kleye, Groep Backaert, Luc Baguet.
Met de historische opening gaan we terug naar de 16de
eeuw waar de "heraut" en de noblesse van de streek ons terugbrengen in 1500 in het eerste tafereel.
Om de toeschouwers de leefwijze en leefstandaard te laten herinneren, hebben we ons laten
inspireren door de schilderijen van onze Vlaamse meester Breughel, een groep ambachtslieden
scheppen de sfeer.
SITUERING IN DE TIJD:
Kerstening van de streek (comité
Sint-Martens-Lierde),
Ambachten (Kunstkring Die Bronne),
Patriciërs (Les Preudhommes et Bourgeois de la bonne ville de
Binch et Haynault),
Weeskinderen (KSA Nederbrakel),
Parochieschool (Stichting Keizer Karel Gent en KSA
Brakel).
Triverius moet school lopen, het is de plaatselijke koster of kapelaan die het onderwijs verzorgde.
Er is evenmin geen streek zonder klooster want de zorg voor zieken en armen berustten bij de
plaatselijke geestelijkheid, kloosterzusters en weeskinderen zijn dus eveneens aanwezig.
VOLKSLEVEN:
Brouwerij De Moriaen (O.D.O.
Parike),
Volksdansgroep (Perreken Parike).
INQUISITIE:
Hagenpreken (Evangelische Christenen
Brakel),
Spaanse soldaten (Ordre Marie de Hongrie - Binche),
Veroordeling (Cultuurvrienden
Deftinge).
De wereld was wreed. De kerk hield de bevolking haar gebrek aan vroomheid, aan hun
goddeloosheid en zondig leven voortdurend onder ogen. De Goddelijke
bestraffing als het zenden
van epidemieën zoals de pest dunden de bevolking uit.
De tijd der reformatie was aangebroken, hagepreken en de daarmee gepaard gaande
vervolgingen en veroordelingen waren vaststaande feiten.
DE GENEESKUNDE:
Dansprocessie van zieken (Scouts
Brakel-Lierde),
Bedevaart Sint-Apollonia en Geutelingenbak (Geutelingcomité Eist en KSA Eist),
De pest (Artsenkring Brakel-Lierde),
Roffelaars (Hanske De Krijger - Oudenaarde),
Kruisboogschutters (Gilde Sinte Barbelen -
Leuven).
Wij moeten naar de wereld van de wetenschappen meer bepaald naar de geneeskunde.
De vele aandoeningen werden behandeld door chirurgijnen en barbiers. De goddelijke
tussenkomst werd afgesmeekt met de processie der zieken.
Wij namen de H. Apollonia als patroonsheilige voor de plaatselijke streek en haar aanroepingen tegen tandpijn werden met een
jaarlijkse processie vereerd.
Een mirakel, een onmiddellijke genezing is een onderwerp van geloofsbelijdenis.
Het was de geuteling, of de zachte eierkoek, die je er moest van overtuigen dat na de aanroeping
van de schutsheilige je tandpijn ook verdwenen was.
TRIVERIUS AAN DE UNIVERSITEIT:
Herauten (Stoeterij Ter Kleye),
Stoet van professoren (Sint-Jozefsgilde
Everbeek-Boven),
Leerstoel van Triverius (Dwars Door Brakel en
KSA Nederbrakel),
Gehangene (Dwars Door Brakel),
Triverius aan het werk (Stichting Keizer
Karel),
Thebaanse trompetten (Hanske De Krijger -
Oudenaarde).
Triverius is aangetrokken door de geneeskunde. Hij trekt naar Leuven om er te studeren en behaalt
er zijn doctoraat. Zoals Vesalius zal hij zich toeleggen op de kennis van het menselijk lichaam.
Het grootste probleem is studiemateriaal en zoals Vesalius laat hij zich de lijken van
opgeknoopte booswichten bezorgen.Snijden, zoeken, studeren en noteren, alles werd neergeschreven.
HOFHOUDINGEN:
door Stichting Keizer Karel, Macekliers
Zottegem, Ordre Marie de Hongrie - Binche.
Muzikanten (Danshanto - Assebroek),
Drijvers met Argentijnse doggen (Campo del Blanco - Lovendegem),
Roffelaar (Hanske De Krijger-
Oudenaarde),
Kruisboogschutters (Koninklijke Schuttersgilde Sint-Rochus - Gent).
Sommige werken werden opgedragen aan de plaatselijke overheid, daarom laten we de
plaatselijke Heren, Graaf Lamoraal van Egmont, heer van Zottegem en zijn soeverein aantreden.En omdat Keizer Karel toch ter plaatse is vraagt de Kapelaan een octrooi welke hij ook bekomt
voor de herstelling van zijn kerktoren te Brakel.
TERUG NAAR HET HEDEN:
Fanfare Vrije Kunstkring,
Bloemenwagen Michelbeke, Huifkar (Manege De Hoefslag -Zwijnaarde).
Ter gelegenheid van het jubeljaar te Brakel, van de 500ste verjaardag van de bekende inwoner
Triverius, werd een boek uitgegeven door de werkgroep Triverius 500, vreugde alom en vandaar
de praalwagen als sluitstuk.
De wagens met paarden worden gemend door mengroep De Geyter;
de landauer met Keizer Karel is van De Mets, Michelbeke;
Het koeienspan is van Willy D'Hose, Zarlardinge.
|